SN 14-04-2014
Pressemøde med Statsrevisorerne 06-12-2019

For dem der hverken har hørt eller set, hvad vores Statsrevisorer har at sige til hvordan regnskabsreglerne bliver omgået – først i SKAT derefter i Britta Nielsen sagen og nu sagen fra Forsvaret, har jeg lagt et videoklip ind af pressemødet fra TV2, afholdt den 06-12-2019.

Jeg vil mene, at det stopper ikke ved styrelserne i staten og regionerne, man må grave et spadestik dybere.
Region Sjælland har tidligere haft bestikkelsessagen med Atea.
Efterfølgende sagen om kræftbehandling.

Pressemøde med Forsvarsministeren 10-12-2019
Kommentar til videoklip med Statsrevisorerne & Forsvarsministeren

Nu må turen til eftersyn været kommet til kommunerne og i dette tilfælde Næstved kommune, for hvordan kan kommunen slippe af sted med at overtræde VVM reglerne, når det gælder mennesker, men bliv tilrettevist når det gælder dyr? Se mere her.

Hvordan kan et stykke vej kost 7-8 gange så meget, når det er Næstved kommune der skal genetablere 130 meter vej i samme trace som tidligere, end når staten anlægger 1000 meter ny 2 sporet landevej med cykelsti i begge sider? Se mere her.

Noget tyder på at der mangler whistleblower i Næstved kommune og muligvis også i andre kommuner.

ca. 130 meter vej, da kalbyrisvej blev tilsluttet Ring Øst til en pris 1.300.000,00 kr.

ca. 980 meter midlertidig vej ifm. Ring Nord til en pris 1.000.000,00 kr.

Kommentar

Hvorfor er det interessant, hvad et stykke vej koster?
Det er det, fordi i forbindelse med Poul Otto Hansens besøg i Næstved Byråd, i spørgetiden, er der fremkommet nogle svar fra Forvaltningen, hvor et stykke vej på ca. 650 meter vil koste mellem 3 og 4 millioner kr., se billedet til højre.
Billedet af "Skovvej" viser skovvejen der går fra Kalbyrisvej til Skyttemarksvej ud for Panserkasernen. Et stykke vej der er ca. 3 meter bredt og tilsyneladende i fin stand.
Poul Otto Hansen foreslog bl.a., at Næstved Kommune kunne eksproprierer det pågældende vejstykke, som erstatning for lukningen af Kalbyrisvej der skete, i forbindelse med etableringen af Ring Øst. Se regnestykket herunder.

Den 15-12-2014 behandler TU et Forslag, hvor en forsøgsordning er på tale.
Klik her for at se mere...

Næstved Kommune har i samme sag modtaget et brev fra Danmarks Cyklistforbund Næstved afdeling (DCF), hvor DCF giver udtryk for, at det er godt at Kalbyrisvej kun er åben for gående og lette køretøjer. DCF glemmer i den forbindelse, på hvilke præmisser Kalbyrisvej blev lukket:
Klik her for at se præmisser.

Iflg. Poul Otto Hansen har der ved høringerne, der lå forud for VVM-redegørelsen, aldrig været tvivl om, at Kalbyrisvej skulle under- overføres som vej.

I hele planlægningsfasen er det blevet sagt og beskrevet, hvad det skulle ske med Kalbyrisvej, citat fra VVM-redegørelsen:

»For det østlige hovedforslag bliver Øverupvej, Kalbyrisvej og Bystævnet overført. Skyttemarksvej lukkes mod vest, mens den østlige del tilsluttes i rundkørsel. 3 mindre veje mellem Skyttemarksvej og Kalby Ris opretholdes i forhold til det eksisterende niveau enten som underføring eller overføring. Bystævnet opretholde i 2-spor ved vejoverføring og Kirkevej nedlægges som vej, men overføres som sti (skolevej).«

Ser man på den måde, det blev beslutte at lukke Kalbyrisvej, i sag 218, så er der ingen som helst tvivl om, at det er en betændt sag. Klik her for at se beslutningen i Byrådet. Klik her for at se sag 218.

Selv vores gamle borgmester Henning Jensen (HJ) har været i tvivl. Det kan man se, når man læser, hvad HJ udtalte til SN, 3 måneder efter HJ havde fremlagt og været med til at vedtage sag 218.
Klik her for at se HJ udtagelse til SN.

Af en eller anden grund har DCF fuldstændig overset det faktum, at »3 mindre veje mellem Skyttemarksvej og Kalby Ris« er blevet lukket. Hvilket de med rette kunne gøre Næstved Kommune opmærksom på, men hvor var/er DCF henne i den sag?

Skovvej

Skovvejen set fra Panseranlægget.
Skovvejen set fra Kalbyrisvej.
Et lille regnestykke:

Prisen for det nye vejstykke ved Køgevej:

  • Der er en samlet pris på den nye vej på 1.000.000 kr.
  • En længde på 1000 meter
  • En samlet bredde på 9 meter (6 meter vej plus 2 x 1,5 meter cykelsti)
  • Det giver 9000 m2
  • Det giver 111 kr./m2

En af grundene til, at vejstykket ved Køgevej kunne udføres til denne lave pris var, at meget af jordarbejdet med at flytte jord, var udført forlods i forbindelse med flytning af forsyningsledninger.



Næstved Kommunes har sat en pris på mellem 3 og 4 millioner kr. for Skovvejen.

  • Her i eksemplet er valgt 3.500.000 kr. for udvidelse af Skovvejen fra 3,15 meter til 6,4 meter. F.eks. 1,7 meter i hver side af den eksisterende vej.
  • En længde på 650 meter
  • En samlet bredde på ny vej 3,25 meter
  • Det giver 2112,5 m2
  • Det giver 1656,80 kr./m2


Ved Skovvejen er der ikke noget jord eller nogen forsyningsledninger der skal flyttes.

Hvor står det, at en vej skal være 6,4 meter bred? Er det ikke blot en anbefaling?

Hvis udgangspunktet er en bredde på 6,4 meter x på 650 meter = 4160 m2 x 350 kr. = 1.456.000,00 kr.
Hvis der kun er tale om en bredde på 6,4 meter - 3,15 meter = 3,25 meter x 650 meter = 2112,5 m2 x 350 kr. = 739.375,00 kr.

Ekspropriation 10 meter x 650 meter x 14 kr/m2 = 91.000,00 kr. Plus omkostninger til arbejdsplads.

Så ialt omkring 1 - 2 million kr. for Skovvejen i stedet for 3 - 4 millioner kr. som Næstved Kommune angiver.

Det er muligt, at Forvaltningen er modstander af en genåbning af Kalbyrisvej, men selve beregningen for Skovvejen bør ikke bære præg af Forvaltningens holdning, på den måde manipulerer Forvaltningen med Byrådet.

Hvorfor denne prisforskel på 1545, - kr./m2

TU 05--11-2012

Forvaltningen skriver bl.a. »Ifølge vejreglerne skal en tosporet vej med en tilladt hastighed på 40 til 50 km/t have en minimumsbredde på 6,4 meter.« Hvor står det, at vejbredden skal være 6,4 meter?

TU-28-10-2013

Forvaltningen skriver bl.a. »Ifølge vejreglerne skal en tosporet vej med en tilladt hastighed på 40 til 50 km/t have en minimumsbredde på 6,4 meter.« Hvor står det, at vejbredden skal være 6,4 meter?

DCF

Hvor var DCF henne, da VVM-redegørelse december 2006 var i høring, for efterfølgende at blive vedtaget med følgende beskrivelse, citat: »For det østlige hovedforslag bliver Øverupvej, Kalbyrisvej og Bystævnet overført. Skyttemarksvej lukkes mod vest, mens den østlige del tilsluttes i rundkørsel. 3 mindre veje mellem Skyttemarksvej og Kalby Ris opretholdes i forhold til det eksisterende niveau enten som underføring eller overføring. Bystævnet opretholde i 2-spor ved vejoverføring og Kirkevej nedlægges som vej, men overføres som sti (skolevej)«

Lukning af Skyttemarksvej

Klik på billedet for at se tegning, der vise, hvordan Næstved Kommune har tænkt sig, at den gamle GHR-kaserne skulle indgå i projekt Ring Øst, som en form for chikane. Skyttemarksvej var ikke tænkt som en adgangsvej til Ring Øst. Man har oprindelig udelukkende anlagt rundkørslen Ring Øst - Skyttemarksvej, på grund af 9 - 10 matrikler på østsiden af Ring Øst inde i Kalbyris og på grund af Retten i Næstved.